660x320_pige_kikkert

Klassetrin: 7. - 10. klasse

Varighed: 2 timer / 120 minutter

Pris: 500 kr.

Fag: Matematik og historie

Hvis fjenden kommer, er det her, slaget skal stå!

I undervisningsforløbet arbejder eleverne med matematik i anvendelse.

Eleverne gør klar til at forsvare det neutrale Danmark med matematikkens redskaber. Afstandsmåleren og kanonernes vinkler er forskellen på liv og død, hvis 1. Verdenskrig kommer til Danmark. 

Eleverne bliver sendt rundt på fortet til forskellige poster, hvor de som kystartillerister indsamler matematisk data, som skal bruges til forsvare Danmark. Eleverne skal være bekendte med vinkler og målestoksforhold for at kunne løse opgaverne.

  • Målestoksforhold: Eleverne skal kigge på kort, og med viden om størrelsesforhold kan de regne ud, hvor de danske forsvarsværker skal placeres for at undgå de tyske kanoner.
  • Trekanter: Eleverne skal finde tre oplysninger i en trekant (to vinkler og en side) og derved måle afstand til et fjendtligt mål.
  • Vinkler: Eleverne skal affyre trækanoner og undersøge, hvad sammenhængen er mellem kanonens affyringsvinkel og afstanden til målet.
  • Grader: Eleverne skal vha. kompas aflæse forskellige punkter.
  • Eleverne kommer hjem med de data, de indsamler på fortet, så I kan arbejde videre hjemme i klassen. Det giver mulighed for, at jeres klasse kan bearbejde data på det niveau, I er på.

Omsatte læringsmål

  • Eleverne kan anvende matematiske redskaber til at lave præcise målinger i fortets autentiske omgivelser.
  • Eleverne kan anvende deres matematiske viden til at løse historiske problemstillinger.
  • Eleverne kan indgå i en dialog om, hvordan det var at bo i Danmark under 1. Verdenskrig.